Jewish Lifecycles & Halacha

The Wedding: Seeing is Defeating??

 

תלמוד בבלי מסכת נדה דף סו עמוד א (1

 

 דאמר רבא: תבעוה לינשא ונתפייסה - צריכה לישב שבעה נקיים א"ל: אימר דאמר רבא - בגדולה דקחזיא דמא, אבל בקטנה דלא חזיא דמא - מי אמר? א"ל: בפירוש אמר רבא ל"ש גדולה לא שנא קטנה. גדולה טעמא מאי - משום דמחמדא, קטנה נמי מחמדא,

 

בית יוסף יורה דעה סימן קצב (2

 

ב וכתב הרשב"א לא שתבעוה לינשא לאחר י"ב חודש שזמנה רחוק וכו'. בתורת הבית (שם קצר ה. וארוך ו.) כתב כן וכתבו הרב המגיד בפרק י"א (איסו"ב ה"ט) וכן נראה מדברי הר"ן שכתב בפרק ב' דשבועות (ד: ד"ה תבעוה) ז' ימים הללו מונין אותן משעה שהיא סומכת בדעתה ומכינה עצמה לחופה אע"פ שלא נתקדשה עדיין והכי משמע בפרק החולץ (יבמות לז:):

 

בית יוסף יורה דעה סימן קצב (3

 

כתבו עוד הגהות מיימוניות (ד' קושטא פי"א ה"ט ובתשו' מיי' בסוף איסו"ב סי' א) בשם ריב"א דהא דתבעוה לינשא ונתפייסה צריכה לישב ז' נקיים הני מילי כגון שקידשה ורוצה מיד לישאנה אבל אם קידשה מקודם הרבה לאחר הקידושין או ז' ימים תבעוה לינשא כיון דיודעת בו כבר לא מחמדא והיא מותרת לינשא לו מיד

 

שולחן ערוך יו"ד סימן קצב סעיף א (4

 

תבעוה לינשא ונתפייסה, צריכה (א) לישב שבעה נקיים, (ב) בין גדולה בין קטנה, א] ואפילו בדקה עצמה בשעת תביעה ומצאה טהורה, (ג) <א> שמא מחמת חימוד ראתה טיפת דם כחרדל ולא הרגישה בו. ומונה ז' ממחרת יום התביעה ב] א <ב> ואינה צריכה הפסק טהרה, שאף על פי שלא בדקה ביום התביעה להפסיק בטהרה, מונה מיום המחרת ז' נקיים. ב ג] ומיהו צריכה בדיקה תוך ז' (ד] כל יום לכתחלה (ב"י בשם הרא"ש וב"ח שג"כ דעת רמב"ן), מיהו בדיעבד אם לא בדקה עצמה רק פעם אחת תוך ז' סגי) (ב"י והאחרונים).

 

5) Forst, The Laws of Niddah Vol. II p. 458-459

 

            The purpose of these lines is merely to show that the custom of not meeting one anotherhas no basis in the halacha of Dam Chimmed, not to belittle the custom.

 

בית שמואל אבן העזר סימן לה ס"ק ב (6

 

ב מצוה שיקדשנה בעצמו - וכן מצוה יותר שיקדש האב את בתו בעצמו ולא ע"י שליח חדושי מהרי"ט ומה שאנו אין נזהרין בזה ועושין שדוכין ואין החתן רואה הכלה משום דאינו אלא שדוכין וקודם הקידושין רואה אותה ולזה סמך בסעודה שעושים בלילה קודם החופה כדי שיראה אותה בה"י ועוד היתר כמ"ש בתו' דאנן מתי מעט ועיין דרישה:

 

ערוך השולחן אבן העזר סימן נה (7

 

 ויותר מזה דיש לחוש שלא ישלטו ביצרם ויבואו לידי עבירה ולא עוד אלא אפילו יבואו לידי איסור כרת שהרי היא נדה אם היא גדולה ולכן הירא את דבר ד' ירחק מזה וכיוצא בזה:

 

8) Kaplan, Made in Heaven

            Of course if it is necessary for the wedding preparations or for other reasons, it is permitted for the couple to see each other.